torsdag 18. februar 2010

Første sykkeltur ned til skolen

Sykling er ganske greit her faktisk. Alle gater i Buenos Aires er enveiskjørte, og det fører til en del mindre konflikter. Det burde blitt innført i større grad i midtbyen i Trondheim. På vei "ned" (byen er helt flat) til skolen i dag syklet jeg på en litt mindre gate som heter Estados de Unidos. Den har kun to felt. Det at det er såpass brede gater, og at det er såpass mange biler stående i gatekanten med nødblink på, gjør at det er god plass til syklistene. I realiteten har denne gaten i snitt 1,5 felt.


Opp fra skolen igjen syklet jeg opp en større avenue, Av. Independencia. Det er det cirka fem-seks felt. Feltet helt til venstre var litt over halvparten av størrelsen av de andre, og er forbeholdt syklister. Her stod det også biler på venstresiden som dekket halvparten av feltet i tillegg til at enkelte biler kjørte forbi andre biler på sykkelfeltet.

Det føltes veldig trygt å sykle her, i forhold til de trange sykkelfeltene man har i Norge, som er én tredjedel av størrelsen. Jeg følte at biler hadde større avstand til meg her, enn det bilister har til syklister i Norge, og siden alle gatene er enveiskjørte blir det ingen problemer med å svinge til venstre (i halvparten av alle kryss pga enveiskjøring). Det var ikke så mye rush da jeg syklet, men det virket ikke som noe problem også i rushtiden å skifte fem felt til høyre for en høyresving.

Med enveiskjørte gater og kun sykkelfelt (ikke gang- og sykkelbane med vikeplikt for biler i alle kryss som i Norge) har man eliminert den største faren med å sykle. De biler og sykler som skal til høyre eller venstre ligger allerede i dette feltet, og man har full oversikt over alle trafikanter. Jeg sier ikke at kjørekulturen er god her. Det er ingen kultur for å stoppe for gangfelt. Det ville trolig vært et kaos uten et trafikksystem med kun enveiskjørte gater.

Dersom de bygger ut et komplett sykkelfelt-system i alle gater på begge sider av veien i aveny-er, og setter større restriksjoner for bilkjøring og stans på sykkelfeltet, ville dette vært en perfekt sykkelby. Buenos Aires har etter det jeg har hørt en stadig økning i antall syklende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar