tirsdag 31. august 2010

Avisinlegg i Aftenposten

Aftenposten skriver i dag at lastebiler BARE er utløsende faktor i 33 % av dødsulykkene. Det er sært å si "bare". At lastebiler er skyld i hele en av tre møteulykker med døden til følge er heller urovekkende enn formildende. De burde heller skrevet at det var alt for mange, og at mer av vår langtransport burde gått over til tog.

Aviser har det med å tolke statistikk til å bety det motsatte. For eksempel leste jeg også en dag at hele 49 % av Oslos befolkning føler seg fullstendig trygg i Oslo sentrum på kvelden og natta i helgene. Det stod selvfølgelig i avisen at hele 51 % følte seg litt eller delvis utrygg, men det gjør jo til og med jeg. Man er ikke helt trygg uansett når det er en potensiell fare for å bli ranet, og det er det ofte. Avisene tolket det derimot dit at alt for mange følte seg utrygg. Norske medier har et sært forhold til statistikk.

Sykkelkart



Jeg har nettopp flyttet fra Trondheim til Grefsen i Oslo. Derfor sjekket jeg også Oslo kommunes sykkelkart for å kunne orientere meg på hvilke sykkeltraseer som er de mest effektive. Sykkelkartet definerer sykkelveirute som vei tilrettelagt med sykkelfelt eller egen sykkelvei.

Sykkelkartene kan lastes ned fra denne siden:
http://www.samferdselsetaten.oslo.kommune.no/reise_i_oslo/kart/sykkelkart/

Det er også mulig å få de tilsendt kosntadsfritt i posten ved å skrive til postmottak@sam.oslo.kommune.no

Jeg sendte en epost til kommunen, og mottok kartene i posten bare to dager etterpå. Det er mye raskere enn forventet. Som førsteinntrykk var også sykkelkartene bra og oversiktelige å lese av. Problemene mine startet da jeg kom til Oslo og prøvde å orientere meg med kartet mens jeg syklet. Mange av sykkelveirutene som er tegnet opp på kartet, er faktisk ikke tilrettelagt for sykkel, verken med sykkelfelt eller sykkelvei. Dette selv om de står nedtegnet som en tykk rød sammenhengende strek på kartet, og ikke som de prikkete strekene de bruker for å markere en ikke-tilrettelagt men anbefalt rute.


Dette gjelder for eksempel for Biskop Heuchs vei ved Voldsløkka mellom Tåsen og mot Sentrum. Gaten er nedtegnet som en tilrettelagt sykkelveirute. I tillegg til å ikke være tilrettelagt for sykling, er den en lite effektiv gate å sykle gjennom fordi den ender i en smal bom. I virkeligheten lønner det seg heller å ta Stavangergata etter Maridalsveien når man sykler ruten som går fra Tåsen til sentrum. Heldigvis gir sykkelskiltene riktig sykkelrute, men skiltene er derfor uenig med sykkelkartet her.

Jeg har prøvd å finne sykkelruten som går fra Storo, gjennom Torshovsdalen og inn til sentrum. Her har jeg ennå ikke klart å finne den mest optimale sykkelruten med å følge sykkelskiltene og bruk av kartet.

Sykkelkartene egner seg veldig bra for å kunne orientere seg i Oslo, selv om de inneholder noen feil. De er oversiktelige, og de fleste av rutene stemmer overens med virkeligheten.